Ankieta przeprowadzona wśród pracowników przez O.C. Tanner wykazała, że 37% respondentów uważa, że osobiste uznanie i docenienie zachęciłoby ich do lepszej pracy. To jest coś, co każdy nowy właściciel firmy powinien wiedzieć.
Pracownicy są kręgosłupem Twojego biznesu i pragną uznania. Nie ma znaczenia, czy jesteś właścicielem dużej firmy, czy małej. Twoi pracownicy potrzebują uwagi i uznania za pracę, którą wykonują.
Muszą mieć poczucie przynależności do miejsca pracy. A to jest możliwe tylko wtedy, gdy stworzysz miejsce na kulturę uznania i doceniania.
Promowanie kultury doceniania nie jest nauką o rakietach. Jest to łatwiejsze niż myślisz. W tym blogu będziemy dyskutować właśnie o tym i o tym, jak możesz zwiększyć swoje wysiłki w kierunku stworzenia kultury firmy, której Twoi pracownicy będą pożądać.
Co to znaczy mieć kulturę doceniania?
Docenianie jest aktem nagradzania i uznawania pracowników za ich ciężką pracę, wysiłek i poświęcenie. A kiedy ten akt uznania tworzy fundament miejsca pracy, rozwija kulturę uznania. Jednakże, Twoje podejście do tworzenia takiej kultury w miejscu pracy musi być celowe.
Celem jest zwiększenie zaangażowania pracowników i poprawa ogólnej produktywności siły roboczej.
Problem polega jednak na tym, że brak uznania jest katalizatorem odejść pracowników z organizacji. Badanie przeprowadzone przez Achievers wykazało, że 44% pracowników zmieni pracę, ponieważ nie było w niej miejsca na uznanie i zaangażowanie.
Dla właściciela firmy jest to bardzo niepokojąca liczba, która podkreśla znaczenie uznania dla pracowników. A statystyki nie kłamią, prawda?
Nie martwmy się jednak zbytnio. Wszystko ma swoje rozwiązanie, a z pomocą tego artykułu, przedstawimy Ci sposoby na zwiększenie wysiłków związanych z rozpoznawaniem i docenianiem pracowników.
5 sposobów na zwiększenie kultury doceniania w nowym biznesie
1. Promuj terminowe uznanie
Jedną z podstawowych zasad dotyczących uznania jest to, że musi być ono dokonane na czas. 90% menedżerów uważa tak samo i traktuje priorytetowo terminowe uznanie. Kluczowe jest, aby uchwycić moment i dać pracownikom znać o ich pracy.
To jest to samo, co przegapienie terminów projektów, co tworzy łańcuch niepożądanych zdarzeń. Pracownicy nigdy nie wyrażą swojego pragnienia, aby zostać docenionym. Ale jako lider, musisz zrozumieć siłę prostego aktu uznania. Może to być poklepanie po plecach lub serdeczne "dziękuję". Głównym celem jest zrobienie tego w odpowiednim czasie i środowisku.
Jeśli jednak uznanie nie zostanie dokonane na czas, straci ono swój cel. Pracownicy będą czuli się niedocenieni, co może zaszkodzić ich morale. W dłuższej perspektywie może to zmniejszyć ich chęć do pracy i obniżyć wydajność.
Ponadto, terminowe uznanie ma pozytywny wpływ na zdrowie psychiczne pracowników. Zdrowi pracownicy w pracy są bardziej aktywni, zaangażowani i entuzjastycznie podchodzą do wykonywanej pracy.
2. Staraj się być konkretny i częsty
Uznanie pracowników nie musi zaczynać się od osiągnięcia wielkich kamieni milowych. Może zacząć się od małych zwycięstw. Wystarczy, że będziesz konsekwentny i konkretny w swoich działaniach.
Organizacje, które doceniają pracowników co najmniej raz w miesiącu, mają 71 procent wysoko zaangażowanych pracowników - to tylko statystyka, która pomoże Ci zrozumieć, jak ważne jest, aby proces doceniania był częsty.
Gdy uznanie odbywa się w sposób systematyczny, zauważysz większe zaangażowanie pracowników, bardziej znaczące wyniki biznesowe i mniejszą rotację. Pracownicy co tydzień dają z siebie wszystko, co wymaga docenienia. Ponadto, potrzebują szczerej informacji zwrotnej, aby doskonalić swoje umiejętności. Jeśli tego nie zrobisz, pracownicy mogą poczuć się niedocenieni, co zmniejszy ich zapał do pracy.
Co więcej, oprócz tego, że należy je często powtarzać, należy również pamiętać o tym, aby były one konkretne. Kiedy będziesz konkretny, pracownicy zrozumieją, jaki jest ich wkład w osiągnięcie celu zespołu. Bycie konkretnym pokazuje również, że jesteś uczciwy i szczery doceniając pracowników.
3. Skup się na wzajemnym uznaniu
Bycie liderem biznesowym wymaga dobrych umiejętności zarządzania ludźmi, szybkich zdolności decyzyjnych, umiejętności rozwiązywania problemów i zapewnienia kultury pracy zgodnej z pracownikami. Na tym jednak nie koniec. Musisz zapewnić im najlepsze możliwe doświadczenia pracownicze, aby mogli osiągać najlepsze wyniki. Jednak ze wszystkich tych rzeczy, powinieneś również zachęcać pracowników do praktykowania sztuki doceniania rówieśników.
Skąd jednak potrzeba wzajemnego doceniania się?
Według badań przeprowadzonych przez SHRM i Globoforce, uznanie peer-to-peer ma o 35,7 procent większy wpływ na wyniki finansowe niż uznanie tylko menedżera. Jest to znacząca liczba, aby położyć większy nacisk na uznanie peer-to-peer.
Jednak sama ta liczba nie jest w stanie Ci pomóc. Musisz wdrożyć program, który zapewni Twoim pracownikom elastyczność w angażowaniu się w działania związane z wzajemnym uznaniem. W dłuższej perspektywie, będzie to budować dobre relacje w pracy i rozwijać silne więzi w zespole.
4. Ułatwiaj pracownikom koncentrowanie się na nich
Docenianie czasami musi być czymś więcej niż tylko wiadomością lub notatką. Aby utrzymać motywację pracowników, musisz okazywać im uznanie na różne sposoby. Jednym z efektywnych sposobów jest oferowanie bodźców, które wykraczają poza słowa.
Ale co to są te zachęty, o których mówimy?
Cóż, jeśli myślisz o zachętach pieniężnych, to nie jest to nasza odpowiedź. Badanie wykazało, że 65% pracowników woli zachęty bezgotówkowe.
Nagrody powinny być czymś, co ma znaczenie i oferuje wartość. Powinny mieć znaczący wpływ na ogólne doświadczenie pracownika i jego motywację. Upewnij się, że są one przyjazne pracownikom i słuchaj ich opinii.
Nagrodami mogą być m.in.
- Elastyczność w pracy
- Zapewnienie autonomii
- Nagrody za doświadczenie
- Dobre programy edukacyjne
- Urlop wypoczynkowy po osiągnięciu określonych wyników
5. Porzuć uprzedzenia
Badanie przeprowadzone przez Deloitte wykazało, że 68% pracowników miało negatywny wpływ na ich produktywność po tym, jak byli świadkami lub doświadczyli uprzedzeń. To może zaszkodzić firmie w samym jej rdzeniu.
Praktyka bycia stronniczym w miejscu pracy jest bardzo szkodliwa dla pracowników. Tworzy kryzys egzystencjalny dla pracowników, którzy znajdują się po drugiej stronie stronniczego lidera. Może to poważnie zaszkodzić zdrowiu psychicznemu pracownika, a to może zrujnować Twoją firmę.
Zamiast tego, co można zrobić, to wykopać stronniczą postawę i docenić jednostki, które na to zasługują. Jako lider, musisz być świadomy, kto jest odpowiedzialny za jakie zadania. Pomoże Ci to ocenić funkcje w oparciu o wyniki pracowników, aby proces uznania był neutralny i sprawiedliwy.
Zmniejszy to szanse na powstanie toksycznego środowiska pracy i zwiększy spójność zespołu w dłuższej perspektywie.
Jak kultura doceniania pomaga nowym firmom?
Rozmawialiśmy już o tym, czym jest uznanie i jak można zwiększyć wysiłki w kierunku ułatwienia dobrego procesu. Ale najważniejsze pytanie brzmi, jak to pomaga firmie na dłuższą metę?
Oto kilka wskazówek, które pomogą Ci zrozumieć istotną rolę kultury doceniania w obecnym środowisku biznesowym.
- Kiedy pracownicy są doceniani na czas, podnosi to ich morale i zachęca do bycia lepszymi w swojej pracy.
- Akt uznania dla pracownika jest kluczowy dla jego satysfakcji. 75% pracowników otrzymujących przynajmniej raz w miesiącu słowa uznania (nawet jeśli są one nieformalne) jest zadowolonych ze swojej pracy.
- Uznanie i docenienie to doskonały sposób na wspieranie rozwoju i postępu pracowników. Kiedy doceniasz swoich pracowników, nawet za małe zwycięstwa, wspierasz ich i pomagasz im zbliżyć się do realizacji ich celów.
- Dobra kultura uznawania i doceniania pracowników pomaga firmom w obniżeniu wskaźnika rotacji pracowników. Statystyki potwierdzają nasze stwierdzenie - 20% firm z bogatą kulturą uznawania ma o 31% niższy wskaźnik dobrowolnej rotacji pracowników.
- Jak wspomniano powyżej, 44% pracowników zmieniłoby pracę, gdyby nie było w niej miejsca na uznanie, co podkreśla fakt, że uznanie pracowników jest kluczowe w budowaniu poczucia przynależności i lojalności wśród pracowników.
Podsumowując!
Docenianie jest potężnym narzędziem, które firmy powinny wykorzystywać we właściwy sposób. Jednak wiele organizacji i firm wciąż ma trudności z wygospodarowaniem miejsca na kulturę opartą na uznaniu. Nie jest to tak skomplikowane, jak wielu mogłoby się wydawać. Jest to raczej katalizator, który może wzmocnić kulturę organizacyjną i przyciągnąć osoby, które będą chciały być jej częścią.