Fundusze europejskie

Status zatrudnienia i niepełnosprawności w UE w 2021 r.

Zatrudnienie i niepełnosprawność w UE będą zajmować ważne miejsce w europejskiej agendzie na lata 2021 - 2030. Pomimo wszystkich dotychczasowych wysiłków, osoby niepełnosprawne są nadal bardziej narażone na ubóstwo i wykluczenie społeczne. Jednocześnie nie mają one równego dostępu do usług publicznych lub uczestnictwa w życiu społecznym, takich jak dostęp do służby zdrowia, szkoły i pracy. Są to ważne tematy, które wkrótce będą wymagały rozwiązania, aby naprawdę zapewnić równość wśród obywateli.

Co UE zrobiła do tej pory w tej kwestii? Jaki jest plan działania na przyszłość? Niniejszy artykuł odpowie na te pytania i przedstawi krótki przegląd obecnej sytuacji.

Zatrudnienie i niepełnosprawność w UE - liczby

Około jedna na sześć osób powyżej 15 roku życia w UE jest niepełnosprawna w jakimś stopniu, czyli około 125 milionów obywateli europejskich. Jeśli chodzi o świat pracy, tylko 50,6% osób niepełnosprawnych ma pracę, w porównaniu do 74,8% osób pełnosprawnych. W szczególności, stopa bezrobocia wśród osób niepełnosprawnych w wieku 20-64 lat wynosi odpowiednio 17,1% i 10,2%. Stwierdzono również, że niepełnosprawne kobiety i młode osoby niepełnosprawne są bardziej narażone na dyskryminację na rynku pracy.

Ważne europejskie polityki i traktaty dotyczące niepełnosprawności

Powyższe statystyki wyraźnie pokazują, że osoby niepełnosprawne mają większe trudności ze znalezieniem pracy. Oczywiście ma to szereg negatywnych skutków dla ich dobrobytu i poważne konsekwencje ekonomiczne dla społeczeństw. Integracja społeczna osób niepełnosprawnych opiera się przede wszystkim na polityce państw członkowskich. Jednak Unia Europejska wprowadziła kilka inicjatyw, działań i strategii mających na celu pomoc w zakresie zatrudnienia i niepełnosprawności w UE.

Pierwsza podstawa prawna, w oparciu o którą UE walczy z dyskryminacją osób niepełnosprawnych, powstała w 1997 roku. W Traktacie o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) UE zobowiązała się do zwalczania dyskryminacji w procesie definiowania i wdrażania polityki i działań. Chodzi tu w szczególności o dyskryminację ze względu na płeć, rasę lub pochodzenie etniczne, religię lub światopogląd, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną.

Od tego czasu UE przyjęła i ratyfikowała kilka kolejnych traktatów na szczeblu europejskim i międzynarodowym. Najlepszymi przykładami są CRPD ONZ i Karta Praw Podstawowych Unii Europejskiej, które kładą większy nacisk na zatrudnienie i niepełnosprawność w UE. Uznały one prawo do pracy za podstawowe prawo osób niepełnosprawnych i podkreśliły konieczność podjęcia konkretnych działań na rzecz ich integracji zawodowej. Zdolność do pracy daje bowiem możliwość prowadzenia normalnego życia i bycia równoprawną częścią społeczeństwa.

Zdjęcie autorstwa Sary Kurfeß na Unsplash

Europejska strategia w sprawie niepełnosprawności na lata 2010-2020

W poprzedniej dekadzie Unia Europejska była bardzo aktywna w kwestii zatrudnienia i niepełnosprawności w UE. W 2010 roku Komisja Europejska opublikowała europejską strategię w sprawie niepełnosprawności na lata 2010-2020, która określiła plan działania na najbliższą dekadę. Jej celem było umożliwienie osobom z niepełnosprawnością równego uczestnictwa w życiu społecznym i gospodarczym, w oparciu o Konwencję ONZ o prawach osób niepełnosprawnych, a także uzupełnienie strategii Europa 2020 i Karty Praw Podstawowych.

Plan działania obejmował osiem obszarów istotnych dla osób z niepełnosprawnościami: dostępność,
uczestnictwo, równość, zatrudnienie, edukację, ochronę socjalną i włączenie społeczne, zdrowie oraz
działania
zewnętrzne
. W szczególności strategia miała na celu zwiększenie udziału osób z niepełnosprawnością w pracy. Aby to osiągnąć, strategia:

  • przeanalizowała sytuację zawodową osób niepełnosprawnych;
  • walczyła z kulturą zasiłków dla niepełnosprawnych, która zniechęca ludzi do pracy;
  • pomagała im w integracji zawodowej poprzez Europejski Fundusz Społeczny (EFS);
  • rozwijała aktywną politykę rynku pracy;
  • zwiększanie dostępności miejsc pracy;
  • rozwijały usługi pośrednictwa pracy i wspierały szkolenia zawodowe;
  • promowały stosowanie ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń blokowych, umożliwiającego przyznawanie pomocy państwa bez uprzedniego powiadamiania Komisji.

Jeśli chodzi o wdrożone inicjatywy na rzecz zatrudnienia i niepełnosprawności w UE, wiele z nich miało na celu pomoc osobom niepełnosprawnym w ich zatrudnieniu. Inicjatywy te obejmowały:

  • dostosowanie miejsc pracy;
  • niedyskryminacja
  • publiczne służby zatrudnienia
  • zachęty finansowe
  • dostępność i finansowanie z UE

Tak mniej więcej wyglądała sytuacja i działania UE podejmowane w celu rozwiązania problemów zatrudnienia osób niepełnosprawnych do 2020 roku. Ponieważ jednak wkroczyliśmy już w nową dekadę, zobaczmy, co UE ma w zanadrzu dla osób niepełnosprawnych.

Nowa Strategia na rzecz Praw Osób Niepełnosprawnych na lata 2021-2030

Pomimo wszystkich ambitnych wysiłków podjętych w latach 2010-2020, nadal pozostaje wiele do zrobienia. Podstawowe kwestie, takie jak zatrudnienie i dostęp do opieki zdrowotnej, przypominają nam, że dyskryminacja jest wciąż żywa. Co więcej, pandemia COVID-19 jeszcze bardziej pogłębiła istniejące nierówności. Istnieją jednak solidne podstawy, na których UE może dalej budować po tych wszystkich wysiłkach. Z tego powodu konieczne jest opracowanie nowej i wzmocnionej strategii na rzecz praw osób niepełnosprawnych, aby stworzyć nowy plan działania na lata 2021-2030. W szczególności będzie ona służyć jako przewodnik dla wszystkich działań podejmowanych przez państwa członkowskie i instytucje UE, aby przynieść więcej rozwiązań dla pozostałych wyzwań.

Odnowionym celem tej strategii jest oparcie się na postępach poczynionych we wszystkich dziedzinach oraz na duchu uznanych wartości UE. Zapewnienie osobom niepełnosprawnym korzystania z praw człowieka, równych szans, równego uczestnictwa w życiu społecznym, autonomii i braku dyskryminacji.

Ponieważ wciąż czekamy na konkretne działania podejmowane w UE na rzecz zatrudnienia i niepełnosprawności, mamy przegląd nowej strategii. Może nie koncentrują się one na zatrudnieniu, ale poprawa ich codziennego życia jest pierwszym krokiem do ich integracji społecznej i zawodowej.

Zdjęcie Josh Appel na Unsplash

Plan działania nowej strategii na lata 2021-2030

Plan działania Komisji Europejskiej na nową dekadę będzie koncentrował się na różnych aspektach codziennego życia osób niepełnosprawnych:

  • Ułatwienie osobom niepełnosprawnym przemieszczania się do dowolnego kraju UE i swobodnego życia;
  • zapewnienie osobom niepełnosprawnym odpowiedniego wsparcia, aby mogły wieść dobre życie;
  • urzeczywistnienie ich niezależnego życia;
  • bycie aktywną częścią społeczności;
  • podejmowania samodzielnych decyzji dotyczących ich życia;
  • mieć takie same szanse na pracę i studia jak ich rówieśnicy;
  • dostęp do opieki zdrowotnej i najważniejszych usług, których potrzebują;
  • zwalczanie uprzedzeń i niesprawiedliwego traktowania ze względu na ich niepełnosprawność.

W większości jest to ambitny plan, który w znacznym stopniu wpłynie na życie osób niepełnosprawnych. UE musi zagwarantować, że każda osoba niepełnosprawna będzie miała dostęp do wysokiej jakości edukacji, która wzmocni jej pozycję w życiu. Posiadając solidne wykształcenie i mając zapewnione wszelkie potrzebne wsparcie, osoby niepełnosprawne szybko zniwelują różnice w poziomie wykształcenia.

Poprawa zatrudnienia i niepełnosprawności w UE dzięki inicjatywie In Touch

Projekt In Touch, w którym iED uczestniczy jako partner projektu, ma na celu wypełnienie luki w możliwościach, jaka istnieje dla osób niepełnosprawnych. Projekt koncentruje się na młodych osobach niepełnosprawnych, aby zapewnić im niezbędne umiejętności w zakresie przedsiębiorczości, które pozwolą im rozpocząć własne przedsięwzięcia. Projekt przyczynia się zarówno do zapewnienia niezbędnych możliwości kształcenia, których brakuje osobom niepełnosprawnym, jak i pomaga im stać się samozatrudnionymi i niezależnymi. W ten sposób unikną oni stygmatyzacji i uprzedzeń społecznych, których wiele miejsc pracy jest pełnych.

Czy jesteś zainteresowany wywarciem wpływu na zatrudnienie i niepełnosprawność w UE w nadchodzącej dekadzie? iED jest doświadczonym partnerem w europejskich projektach integracji społecznej, który wniesie wartość dodaną do Twojego konsorcjum projektowego.

Jeśli szukasz doświadczonego partnera i lidera w projektach UE, zostań naszym partnerem dla zwycięskiego konsorcjum.