Fundusze europejskie

Największe wyzwania dla globalnego łańcucha dostaw w 2021 r.

Globalizacja pozwoliła łańcuchom dostaw stać się prawdziwie globalnymi, w przeciwieństwie do zaopatrywania się na poziomie lokalnym. Globalny łańcuch dostaw stał się ważny dla firm, ponieważ umożliwił im skuteczne konkurowanie na rynkach międzynarodowych.

Jednak pomimo oczywistych korzyści, jakie zapewnia globalny łańcuch dostaw, naraził on również firmy na dodatkowe wyzwania i ryzyko. Podczas gdy niektóre z tych wyzwań są bezpośrednie, inne są mniej oczywiste, ale równie groźne dla firm.

Dlaczego łańcuchy dostaw stały się globalne

W ciągu ostatnich trzech dekad łańcuchy dostaw stawały się coraz bardziej globalne. Powodem tego był dramatyczny wzrost liczby zbywalnych towarów i usług. Ta zbywalność to stopień, w jakim produkty mogą być produkowane w miejscach bardziej oddalonych od miejsca przeznaczenia. Ponadto, jest ona w dużym stopniu uzależniona od kosztów transportu i łatwości psucia się towarów. Dlatego w przypadku towarów o wysokiej wartości i niskich kosztach transportu, takich jak elektronika, bardziej sensowne jest produkowanie ich w krajach o niskich kosztach.

Wraz z rosnącym popytem na towary, rosła również konkurencja między przedsiębiorstwami. Aby mogły one konkurować, powinny włączyć się do wyścigu o globalny łańcuch dostaw, aby obniżyć swoje koszty, gdy bariery handlowe szybko znikały na całym świecie. To zasygnalizowało początek nowej ery gorączki złota. Firmy zaczęły napływać do tych krajów, aby korzystać z ich przywilejów. W rezultacie, całe produkcje są obecnie zlokalizowane w krajach takich jak Chiny, aby skorzystać z niższych kosztów pracy, materiałów, ziemi i innych.

Podczas ponownego wyobrażenia sobie globalnej sieci łańcucha dostaw, firmy włożyły wszystkie swoje jajka do jednego koszyka. Zaślepione korzyściami płynącymi z produkcji offshore i globalnych łańcuchów dostaw, przymknęły oko na swoją oczywistą nadmierną zależność i wszelkie rozsądne wezwania do właściwego zarządzania ryzykiem w łańcuchu dostaw. Pandemia COVID-19 była dla korporacji sygnałem ostrzegawczym, ponieważ przekonały się one na własnej skórze, że poleganie na kilku dostawcach z ograniczonego regionu geograficznego może potencjalnie zagrozić ich istnieniu.

Wyzwania, przed którymi stoją firmy w zglobalizowanych łańcuchach dostaw

Znalezienie niskich cen przy pozyskiwaniu lub produkcji towarów w Azji nigdy nie było problemem. Problemy pojawiają się zazwyczaj na późniejszym etapie. Aby globalny łańcuch dostaw był opłacalny, należy odpowiednio zarządzać tymi kwestiami w celu zapewnienia dobrego funkcjonowania łańcucha dostaw. Aby sprostać tym wyzwaniom, firmy muszą je zidentyfikować, a następnie zastanowić się, jak sobie z nimi poradzić w sposób strategiczny.

Oto najważniejsze wyzwania, z którymi firmy będą musiały się zmierzyć w globalnych łańcuchach dostaw w 2021 roku:

1. Zdarzenia typu "czarny łabędź

Zdarzenie typu "czarny łabędź" to niekorzystne wydarzenie, które jest prawie niemożliwe do przewidzenia i przygotowania się do niego. Przedsiębiorstwa bardzo dobrze zrozumiały konsekwencje zdarzenia typu "czarny łabędź" w 2020 r. w związku z pandemią COVID-19. Cały świat jest uzależniony od Chin w zakresie produkcji i transportu towarów na całym świecie. Jednak fakt, że Chiny zamknęły wiele swoich linii produkcyjnych w ramach środków bezpieczeństwa, zaszkodził globalnemu handlowi na wiele miesięcy.

Ponieważ w 2021 r. świat prawie powróci do normalności, głównym zadaniem dla firm jest unikanie czarnych łabędzi w przyszłości. Aby to osiągnąć, muszą one regionalizować i pozyskiwać swoje towary i materiały z miejsc położonych bliżej ich kraju ojczystego, aby zatrzymać nadmierną zależność od Azji.

2. Niedobór materiałów

Pandemia ta charakteryzowała się gwałtownym wzrostem popytu konsumpcyjnego, jakiego nie było nigdy wcześniej. Środki produkcji były problemem jeszcze przed rozpoczęciem pandemii, a sytuacja tylko się pogorszyła. Wiele firm i wciąż dostawców ma trudności z nadążeniem za istniejącym popytem. Równocześnie w globalnych łańcuchach dostaw brakuje różnego rodzaju części i materiałów.

3. Wysokie ceny frachtu

Przy gwałtownie rosnącym popycie konsumenckim i wielu zamówieniach pozostawionych w tyle z powodu pandemii, popyt na transport morski przekroczył możliwości przemysłu. Zgodnie z oczekiwaniami, przy ograniczonej podaży i wysokim popycie, ceny frachtu stale rosną. Stwarza to większy ból głowy dla firm, ponieważ muszą one brać pod uwagę wyższe koszty transportu, które jeszcze bardziej zmniejszają ich marże zysku.

4. Zatłoczenie portów

Zatłoczenie portów oznacza, że statki towarowe w globalnych łańcuchach dostaw docierają do miejsca przeznaczenia, ale muszą czekać na rozładunek ładunku. Podczas gdy popyt na towary jest wciąż wysoki, przepustowość portów pozostaje stała, a do tego dochodzą opóźnienia spowodowane środkami bezpieczeństwa na wypadek pandemii. Teraz statki muszą ustawiać się w kolejce i czekać dłużej niż zwykle. Niedawny przykład zatorów w portach w 2021 roku był spowodowany tym, że Ever Given utknął w Kanale Sueskim na sześć dni. W rezultacie powstał korek złożony z ponad 200 statków oczekujących na przepłynięcie przez Kanał i dotarcie do miejsca docelowego.

5. Trudności w prognozowaniu popytu

W czasie pandemii wszyscy byliśmy świadkami pustych półek w supermarketach, ponieważ ludzie w panice kupowali artykuły gospodarstwa domowego. Ale w tym samym czasie inne towary zalegały na półkach. Pandemia sprawiła, że prognozowanie popytu stało się niezwykle trudne, a oni nie mają wskazówek, jak dużo zapasów lub produkcji w danym czasie. Poprzednie modele prognozowania popytu są prawie bezużyteczne w takich czasach, a firmy pracują teraz bardziej na instynkcie.

Wnioski

W zglobalizowanym świecie, globalne sieci łańcuchów dostaw przyszły naturalnie, ponieważ firmy dostrzegły korzyści i wszyscy to robili. Ale zaślepione w swoich wysiłkach, aby uzyskać przewagę konkurencyjną i skutecznie konkurować na rynkach światowych, zlekceważyły wiele zagrożeń.

Pandemia COVID-19 była odpowiednikiem puszki pandory, wywołując wiele wyzwań w tym samym czasie, na które firmy nie były przygotowane. Sytuacja ta zaskoczyła wiele firm, powodując poważne konsekwencje dla ich marki lub, co gorsza, dla samego biznesu. Menedżerowie łańcucha dostaw muszą właściwie zrozumieć wyzwania, przed którymi stoją ich firmy i zmniejszyć ich ekspozycję. Wreszcie, muszą znaleźć nowe sposoby bezpiecznego pokonywania problemów związanych z globalnym łańcuchem dostaw, aby móc poruszać się w tych trudnych dla międzynarodowego biznesu czasach.


Dowiedz się więcej o projekcie BePrepared

Projekt "BePrepared" ma na celu przygotowanie MŚP do nauki identyfikacji i radzenia sobie z ryzykiem związanym z łańcuchem dostaw. Konsorcjum projektu będzie przygotowywać poprzez programy szkoleniowe VET. W szczególności, szkolenia te będą koncentrować się na młodych profesjonalistach i młodych przedsiębiorcach. Wreszcie, projekt ten będzie realizowany na skalę międzynarodową, podobnie jak działają międzynarodowe sieci łańcuchów dostaw.

Więcej o projekcie i jego celach można przeczytać na oficjalnej stronie internetowej tutaj.