Fundusze europejskie

Środki bezpieczeństwa podczas mobilności na przykładach

Mimo że projekty mobilności mogą być wspaniałą okazją, środki bezpieczeństwa podczas mobilności są kluczowymi parametrami dla ich regularnego realizowania.

Staże typu podpatrywanie pracy (job shadowing) oraz inne działania o charakterze edukacyjnym lub szkoleniowym sprzyjają postępom uczniów i rozwojowi zawodowemu edukatorów. Takie działania nie tylko wzmacniają proces uczenia się, ale także podnoszą kompetencje językowe.

Ponadto mobilność jest inicjatywą korzystną dla uczestniczących w niej instytucji i ich wymagań.

Środki bezpieczeństwa podczas mobilności w zależności od kontekstu krajowego

Niewątpliwie mówimy tu o doświadczeniach, które mają wielowymiarowy wpływ na uczestników i zaangażowane instytucje. Dlatego bezpieczeństwo uczestników powinno być priorytetem, aby w pełni wykorzystać możliwości.

Oczywiście, zapewnienie bezpiecznej mobilności jest analogiczne do kontekstu kraju goszczącego. Partnerstwo VET Squared opracowało e-book, w którym zebrano najlepsze praktyki dotyczące udanej i bezpiecznej materializacji mobilności.

Przykład Najlepszej Praktyki z Włoch: Według organizacji 1, proces selekcji ma kluczowe znaczenie, a filtrowanie uczestników odbywa się za pomocą określonych kryteriów, takich jak: wyniki w nauce, zachęty, komentarze nauczycieli. Po zakończeniu fazy selekcji zarówno rodzice, jak i osoby niepełnoletnie muszą podpisać formularze przewidujące ich odpowiedzialność, GDPR, kwestie zdrowotne itp. Na tym etapie organizacja przeznacza czas na omówienie zasad z uczestnikami.

Podczas mobilności niepełnoletnim uczestnikom zawsze towarzyszy przedstawiciel szkoły, który składa sprawozdanie organizacji. Osoba towarzysząca zapewnia bezpieczną realizację mobilności. Proces kończy się oceną uczestników, która stanowi dla organizacji punkt odniesienia na przyszłość.

Przykład Najlepszej Praktyki z Hiszpanii: Hiszpańska organizacja 1 nie uczestniczy w procesie selekcji. Centra edukacyjne decydują, kim będą uczestnicy. Jednak organizacja 1 wysyła kwestionariusze i przeprowadza wywiady z potencjalnymi uczestnikami w celach profilowania, takich jak: mapowanie potrzeb i zainteresowań itp. Organizacja pośredniczy w zawieraniu umów ze wszystkimi zaangażowanymi stronami oraz uczestniczy w fazie przygotowawczej uczestników i organizacji goszczących. Obowiązki są rozdzielane między zaangażowane strony. W najgorszym przypadku koordynator, który potrafi rozwiązywać problemy, bierze na siebie odpowiedzialność za przeprowadzenie uczniów przez proces.

Ponadto w ramach organizacji goszczącej działa opiekun, który towarzyszy nieletnim, wychodząc naprzeciw potrzebom uczniów, monitoruje i mentoruje. Podczas mobilności organizacja 1 komunikuje się z uczestnikami na kilka sposobów i zachęca do przekazywania informacji zwrotnych na temat procesu. Proces kończy się ewaluacją dokonaną przez organizację goszczącą oraz przez organizację 1, co stanowi refleksję nad procesem doskonalenia.

Cały e-book dotyczący najlepszych praktyk w zakresie zabezpieczania - VET^2- można przeczytać tutaj.

VET Squared: Karta Jakości Zabezpieczania Mobilności w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym dla Europy

VET Squared to projekt w ramach programu Erasmus+, który koncentruje się na mobilności w kształceniu i szkoleniu zawodowym i ma na celu wzmocnienie doświadczeń związanych z uczeniem się, z korzyścią dla wszystkich uczestniczących stron. W szczególności partnerstwo strategiczne VET Squared koncentruje się na zabezpieczeniu procesów mobilności poprzez zapewnienie środków bezpieczeństwa podczas wyjazdów.

Dowiedz się więcej o projekcie VET Squared, odwiedzając oficjalną stronę internetową.