Fundusze europejskie

Jak prowadzić e-mail marketing krok po kroku

Być może w ciągu ostatnich kilku lat zauważyłeś wiele zmian i uzupełnień w marketingu cyfrowym, ale zgadnij, co pozostało niezmienne?

Email marketing jest najlepszą formą marketingu cyfrowego.

Jest to najlepsze źródło do promowania Twojej firmy i pielęgnowania relacji z klientami. Co więcej, email marketing generuje najwyższy zwrot z inwestycji, tj. 42 dolary z każdego wydanego 1 dolara, w porównaniu z innymi platformami marketingowymi.

Niesamowite, prawda?

Jeśli więc jesteś stosunkowo nowy w grze marketingowej i chcesz dowiedzieć się więcej o email marketingu, to jesteś we właściwym miejscu. Poniżej przedstawiamy wszystkie niezbędne informacje, które musisz znać przed rozpoczęciem kampanii email marketingowej.

Tak więc bez dalszych ceregieli, zagłębmy się w temat.

Co to jest e-mail marketing?

Email marketing to dziedzina marketingu, która pozwala na wysyłanie wiadomości e-mail w celu promowania marki, reklamowania kampanii lub przekazywania ważnych wiadomości do wielu osób jednocześnie.

Innymi słowy, e-mail marketing pomaga w promowaniu marki za pomocą wiadomości e-mail. Odbywa się to poprzez reklamę w e-mailach, poprawę relacji z klientami lub powiadamianie ich o czymś nowym lub wartym uwagi.

Powody, dla których warto wybrać email marketing

Jak wspomnieliśmy wcześniej, email marketing pozostaje najbardziej popularną i skuteczną spośród innych platform marketingu cyfrowego. Poznajmy więc zastosowania i korzyści email marketingu, które sprawiają, że wciąż cieszy się on zainteresowaniem.

  • Promocja

Niezależnie od tego, czy zdecydujesz się na współpracę z wiarygodną firmą zajmującą się email marketingiem, czy też zdecydujesz się na własną działalność - email marketing pomaga w promocji Twojej firmy poprzez dotarcie do wszystkich klientów.

Według badań, 49% ludzi lubi otrzymywać promocyjne e-maile od marek, które lubią.

Bez względu na to, jaki jest festiwal czy święto, zawsze możesz promować swoją markę, wysyłając e-maile i dostosowując je do swojej marki.

  • Ciągłe angażowanie klientów

Kolejną ważną zaletą email marketingu jest to, że pomaga on w budowaniu i pielęgnowaniu relacji z klientami.

Możesz wysyłać e-maile z prośbą o informacje zwrotne od swoich klientów i odpowiadać na ich pytania za pośrednictwem e-maili. Sprawia to, że czują się oni wysłuchani i docenieni. Taka praktyka tworzy odpowiedzialny i honorowy wizerunek Twojej marki i zachęca klientów do pozostania z Tobą w kontakcie.

Kilka faktów na temat e-mail marketingu

Zanim dowiesz się, jak rozpocząć kampanię email marketingową, zapoznaj się z kilkoma statystykami, które pokazują wpływ email marketingu na konsumentów i firmy.

  • Według najnowszych badań, 87% marketerów B2B wykorzystuje email marketing do dystrybucji treści organicznych.
  • Standardowy wskaźnik otwarć, czyli szybkość otwierania wiadomości e-mail, w przypadku e-maili powitalnych wynosi 82%.
  • 78% marketerów zaobserwowało wzrost zaangażowania w emailach w ciągu ostatniego roku.
  • 59% osób odpowiedziało, że email marketing ma wpływ na ich decyzje zakupowe.
  • Wzrost współczynnika konwersji, czyli wskaźnika, w którym pożądana akcja zostaje zakończona kliknięciem, wynosi 6,33%.
  • 320% więcej przychodów generują zautomatyzowane wiadomości e-mail w porównaniu do wiadomości niezautomatyzowanych.
  • Średni współczynnik klikalności, czyli szybkość, z jaką ludzie klikają konkretne łącze, w branży wynosi 2,13%.
  • Udowodniono, żewtorek jest najlepszym dniem na otrzymywanie wiadomości e-mail.

Liczby są całkiem przekonujące, nieprawdaż? Zatem, nie tracąc więcej czasu, zacznijmy poznawać podstawowe kroki do rozpoczęcia e-mail marketingu.

Jak uprawiać email marketing?

Email marketing to nie bułka z masłem.

W przeciwieństwie do mediów społecznościowych i reklamy cyfrowej, email marketing jest bardziej bezpośredni. Musisz więc bardzo ostrożnie projektować i wysyłać swoje e-maile. Ponadto, Twój email jest jednym z wielu emaili, które Twoi subskrybenci otrzymają do swoich skrzynek pocztowych, więc upewnij się, że jesteś przekonujący, ale nie inwazyjny.

Hej! Nie daj się przytłoczyć, ponieważ wyjaśniliśmy Ci krok po kroku, jak powinieneś rozpocząć e-mail marketing. Dodatkowo, ten przewodnik po email marketingu dla małych firm będzie świetnym źródłem informacji na temat email marketingu.

W związku z tym poniżej przedstawiamy najważniejsze kroki, które musisz wykonać przed rozpoczęciem działań email marketingowych.

1. Zbudowanie planu

2. Wybierz grupę docelową

3. Stwórz listę adresów e-mail

4. Dokonaj segmentacji listy emailowej

5. Stwórz wartościową treść emaili

6. Zaplanuj czas

  • Częstotliwość
  • Automatyzacja

7. Śledzenie postępów

  • Analizowanie metryk
  • Testowanie zmiennych.

Omówmy teraz te punkty.

1. Zbudowanie planu

Jest to podstawowy krok w email marketingu, który może zdecydować o powodzeniu lub niepowodzeniu kampanii.

Projektowanie strategii obejmuje kluczowe decyzje, takie jak wybór charakteru lub oczekiwanych rezultatów kampanii, czy też wybór grupy docelowej.

Bądź bardzo ostrożny podczas planowania. Jeśli masz wątpliwości, sprawdź i poznaj strategie marketingu cyfrowego stosowane przez ekspertów z Twojej branży. Spróbuj zanotować najważniejsze cele, abyś mógł je później prześledzić. Poświęć jednak tej części tyle uwagi i energii, na ile zasługuje.

2. Wybierz grupę docelową

Nie da się przeprowadzić udanej kampanii marketingowej, jeśli nie ma się pewności, kto jest jej docelowym odbiorcą. Znajomość odbiorców pomoże Ci zaprojektować i wysłać e-maile zgodnie z ich upodobaniami, preferencjami i możliwościami finansowymi. Jak to się mówi: "Dobry biznesmen to taki, który zna swojego klienta".

Dlatego też jednym z podstawowych kroków do rozpoczęcia email marketingu jest zrozumienie swojej grupy docelowej.

3. Tworzenie listy odbiorców

Kiedy już wybierzesz grupę docelową, kolejnym ważnym krokiem jest stworzenie listy odbiorców.

Zanim zaczniesz, pamiętaj, że dobrą listę emailową możesz stworzyć tylko wtedy, gdy ludzie wyrażą zgodę na wysyłanie im emaili poprzez subskrypcję lub zapisanie się. Możesz więc zwabić odbiorców docelowych do podania swoich identyfikatorów e-mailowych, oferując im zachęty, takie jak kupon rabatowy, darmowy okres próbny lub cokolwiek innego wartościowego.

Innym sposobem na zachęcenie odbiorców do zapisania się są formularze opt-in lub stworzenie strony z niesamowitą i wartościową treścią. To ostatnie buduje zainteresowanie czytelników, co jeszcze bardziej skłania ich do zapisania się.

4. Segmentuj listę mailingową

Czy kiedykolwiek otrzymałeś wiadomość e-mail, która nie była z Tobą w żaden sposób związana?

To irytujące, prawda?

Segmentacja uchroni Twoich odbiorców przed tą irytacją, umożliwiając Ci wysyłanie emaili tylko do określonej grupy osób.

Na segmentację wpływają takie czynniki jak lokalizacja, płeć, historia zakupów i poziom zaangażowania. Według badań, segmentowane emaile mają o 50% wyższy współczynnik klikalności. Dzieje się tak głównie dlatego, że emaile segmentowane wydają się bardziej relatywne i spersonalizowane.

Możesz uzyskać świetne odpowiedzi przy bardzo małym wysiłku. A więc do dzieła.

5. Twórz wartościowe treści w emailach

Tworzenie wartościowych i dobrej jakości treści pomoże Ci nawiązać i podtrzymać relację z Twoimi klientami, a także zmotywować ich do podjęcia dalszych działań, takich jak kliknięcie czy odpowiedź. Upewnij się więc, że poświęciłeś temu etapowi dużo uwagi i wysiłku.

Niezależnie od tego, czy jest to Czarny Piątek, czy premiera nowego produktu, postaraj się dostosować swoje e-maile i ich wygląd do danej kampanii. Kolejnym świetnym pomysłem jest zachowanie spójności marki w treści emaila. Taka praktyka tworzy poczucie znajomości marki.

Jednym ze sprawdzonych sposobów na zwiększenie zaangażowania odbiorców jest dodanie do emaili elementów interaktywnych. Według badańprzeprowadzonych na stronie 81% marketerów twierdzi, że dodawanie elementów interaktywnych pomaga przyciągnąć uwagę subskrybentów.

Elementy emaili, takie jak dobry projekt szablonu czy przyciski call-to-action, mogą znacząco wpłynąć na współczynnik konwersji, dlatego upewnij się, że starannie zaprojektowałeś treść emaila.

6. Zaplanuj czas

Po zaprojektowaniu emaila, musisz zdecydować o czasie wysyłania emaili do swoich klientów.

Częstotliwość

Wysyłanie zbyt wielu maili tygodniowo będzie wyglądało na spam i może zirytować klienta. Z drugiej strony, wysyłanie wiadomości rzadziej sprawi, że klienci łatwo zapomną o Twojej marce. Wybierz środek drogi. Zdecyduj o czasie wysyłania tych emaili. Na przykład, niektóre marki lubią wysyłać jeden email tygodniowo, podczas gdy inne wolą dwa.

Automatyzacja

Możesz zautomatyzować wysyłanie emaili poprzez ustawienie czasu ich wysyłania, np. wysyłanie automatycznych wiadomości powitalnych, gdy ktoś zarejestruje się podając swój adres email lub wysyłanie emaili przypominających po wysłaniu zaproszenia.

Automatyzacja e-maili pozwoli Ci zaoszczędzić czas i utrzymać zaangażowanie klientów.

7. Śledź postępy

Pamiętaj, że sukces nigdy nie przychodzi za jednym zamachem.

Po wysłaniu e-maili nadszedł czas na śledzenie postępów kampanii. Możesz to zrobić na dwa sposoby.

Analizując metryki

Możesz obliczyć i oszacować sukces swojej kampanii, znając współczynniki otwarć, kliknięć i konwersji swoich emaili. Pomoże Ci to zrozumieć, jak skuteczna była Twoja kampania.

Testowanie zmiennych/czynników

Innym sposobem na śledzenie postępów lub sukcesu jest testowanie wpływu różnych czynników w emailach, tak jak to robimy w testach A/B. Możesz testować takie czynniki jak czas, funkcje interaktywne czy wygląd szablonu wśród różnych grup klientów, aby śledzić wskaźnik sukcesu.

Regulacje prawne dotyczące email marketingu

Zrozumienie i przestrzeganie regulacji prawnych zapewnia lepsze i długotrwałe relacje z klientami. Regulacje te gwarantują, że klient otrzymuje wiadomości e-mail za jego zgodą.

Dwie główne regulacje, których należy przestrzegać, to CAN-SPAM i GDPR.

CAN-SPAM:

Oznacza Kontrolę Ataku Niepożądanej Pornografii i Marketingu. Jak już wspomniano, zapewnia to, że ludzie otrzymują e-maile tylko te, o które prosili lub na które wyrazili zgodę.

Możesz upewnić się, że jesteś zgodny z CAN-SPAM, posiadając oficjalny adres e-mail, zapewniając widoczną opcję rezygnacji z subskrypcji oraz wyraźnie określając cel e-maila w temacie wiadomości.

GDPR:

Ogólne rozporządzenie o ochronie danych ma na celu zapewnienie, że ludzie otrzymują tylko te informacje, które sami chcą otrzymywać. Możesz przestrzegać zasad GDPR poprzez:

  • Używanie jasnego i zrozumiałego języka.
  • Gromadzenie danych, które odnoszą się do Twojej działalności.
  • Usuwanie informacji kontaktowych na żądanie.
  • Przechowywanie i wykorzystywanie danych tylko na uzgodnionych warunkach.
  • Zapewnienie jasnej opcji rezygnacji z subskrypcji.
  • Udostępnianie danych użytkownikowi na jego żądanie.

Podsumowując!

Teraz, gdy masz już wszystkie niezbędne informacje potrzebne do rozpoczęcia kampanii email marketingowej, pamiętaj, aby każdemu etapowi poświęcić tyle samo uwagi i nie zniechęcać się, jeśli na początku wyniki nie będą korzystne.

Email marketing z pewnością przyniesie korzyści Twojej firmie; musisz tylko wybrać odpowiedni czas, wydarzenie, projekt, a co najważniejsze - strategię.