Fundusze europejskie

Czym jest innowacja społeczna i jak może być wspierana przez sektory kreatywne?

Mówiąc o innowacji, automatycznie myślimy o nowej technologii opracowanej w laboratorium firmy w ramach jej prac badawczo-rozwojowych wspierających jej wzrost. Nie oddaje to jednak całego obrazu innowacji. Innowacje są niezbędne dla rozwoju firm i dobrobytu społeczeństw.

W tym artykule przyjrzymy się bliżej innowacjom społecznym i temu, jak kreatywność może je napędzać.

Czym jest innowacja społeczna?

Proces tworzenia i wdrażania innowacyjnych, skutecznych rozwiązań problemów społecznych lub środowiskowych określa się mianem innowacji społecznych. Niezależnie od tego, czy ich źródłem są polityki krajowe, grupy rządowe czy pozarządowe, rozwiązania takie powinny lepiej spełniać współczesne wymagania społeczne niż wcześniejsze wysiłki.

Innowacje społeczne mają mieć długoterminowy wpływ na dużą skalę. Tradycyjnie organizacje non-profit promowały innowacje społeczne, ale świat korporacyjny jest równie chętny do rozwiązywania problemów społeczeństwa.

Znaczenie innowacji społecznych

Świat jest bardziej połączony niż kiedykolwiek, a problemy jednego kraju mogą szybko rozprzestrzeniać się na inne. Świat boryka się z powolnym wzrostem gospodarczym, wysoką stopą inflacji, wojną, ubóstwem i chorobami. Wszystko to są problemy społeczne, które nie mogą trwać wiecznie i musimy jak najszybciej znaleźć rozwiązania.

Właśnie wtedy do akcji wkraczają przedsiębiorstwa, ponieważ wszystkie te wielkie problemy społeczne stwarzają ogromne możliwości biznesowe. Mówiąc wprost, musimy wykorzystać nasze najlepsze innowacyjne umysły, aby znaleźć rozwiązania dla największych wyzwań świata i połączyć korzyści biznesowe i społeczne.

Na przestrzeni lat wymyśliliśmy więcej niż jeden sposób mierzenia dobrobytu. Kiedy PKB było uważane za jedyny sposób mierzenia dobrobytu, teraz badamy takie statystyki jak szczęście, wolności indywidualne, demokracja, dobrobyt finansowy itp.

Zmiana sposobu postrzegania świata i bycie bardziej otwartym na to, czym naprawdę jest dobrobyt, może zmienić nasz sposób myślenia. W połączonym świecie wyzwania są nieskończone i musimy stale znajdować nowe sposoby radzenia sobie z nimi. Innowacje społeczne mogą sprawić, że będziemy myśleć bardziej kreatywnie o przedsiębiorczości społecznej i firmach nastawionych na zysk.

Mamy tendencję do mylenia przedsiębiorstw społecznych z jakąś formą dobroczynności, co jest nieprawdą. Szczególnie innowacje społeczne dodają dwa krytyczne elementy do innowacji, którymi są zrównoważenie społeczne i ekonomiczne.

Kreatywność jest paliwem innowacji społecznych

Bycie innowacyjnym oznacza robienie czegoś nowego. Coś, co nie jest zwyczajne. Coś, o czym nikt wcześniej nie myślał ani nie wdrażał. Ale właśnie dlatego innowacja jest tak trudna do osiągnięcia.

Bycie innowacyjnym oznacza przełamywanie barier nieznanego i poszerzanie naszych horyzontów. Aby to zrobić, potrzeba wielu umiejętności, poświęcenia i kreatywności, aby wymyślić nowe pomysły. Co nie jest jednorazowe, ale musi być stałe.

Kreatywność pozwala nam widzieć rzeczy inaczej. Pozwala nam zidentyfikować, kiedy coś może być możliwe w pierwszej kolejności, gdy inni są na to "ślepi". Z drugiej strony, innowacja, czy też innowacja społeczna, jest kolejnym krokiem i idzie w parze z kreatywnością. Gdy tylko uda nam się zidentyfikować możliwe rozwiązanie problemu, do akcji wkracza innowacja, by je urzeczywistnić.

Z tego powodu ważne jest, aby ludzie byli bardziej kreatywni. Chociaż wiele osób uważa, że nie są kreatywni, to nie jest to prawda. Każdy z nas ma wrodzoną zdolność do bycia kreatywnym i wszyscy korzystamy z niej codziennie.

Kreatywność nie jest ograniczona do ekspresji artystycznej, jak wielu uważa. Kreatywności używamy każdego dnia do podejmowania decyzji lub rozwiązywania problemów. Dlatego każdy ma ją w jakimś stopniu. Dobrą wiadomością jest to, że są rzeczy, które możesz zrobić, aby zwiększyć swój poziom kreatywności.

Wniosek

Bazując na tym wszystkim i wracając do innowacji społecznych i kreatywności, idą one w parze. Będziemy w stanie znaleźć rozwiązania dla największych wyzwań świata tylko wtedy, gdy świat stanie się bardziej kreatywny. Dlatego myśląc o przyszłości i tworzeniu lepszego świata, nie można pominąć sektorów kreatywnych.

Problem z powyższym polega na tym, że połączenie między przemysłem kulturalnym a kreatywnym nie jest oczywiste, a ludzie nie potrafią sobie tego połączenia uświadomić. Nie tylko PKT zatrudniają kreatywnych ludzi, którzy mogliby przyczynić się do innowacji społecznych i sprawić, że świat będzie myślał bardziej kreatywnie ogólnie.

Wkład projektu społecznego i kreatywnego

Projekt Społeczny i Kreatywny wykonał naprawdę dobrą robotę, promując znaczenie przemysłu kulturalnego i kreatywnego w tworzeniu lepszej przyszłości poprzez innowacje społeczne. Szczególnie w czasach kryzysu, kultura jest jednym z sektorów najczęściej zaniedbywanych i nie postrzeganych jako priorytet, podczas gdy powinno być odwrotnie.

Ten projekt UE z programu Interreg MED miał na celu przywrócenie znaczenia kultury, aby stworzyć bardziej kreatywny świat, który może poradzić sobie z naszymi najpilniejszymi wyzwaniami w najbardziej innowacyjny sposób.

Aby dowiedzieć się więcej o projekcie, odwiedź oficjalną stronę internetową.