Fundusze europejskie

Czym jest struktura kosztów w Business Model Canvas i jak ją wykorzystać

Struktura kosztów może znajdować się w końcowych etapach płótna modelu biznesowego, ale nie ma mniejszego znaczenia.

Koszty stale pojawiają się wewnątrz przedsiębiorstwa bez względu na to, jaki model biznesowy ono realizuje.

W rzeczywistości, niektóre modele biznesowe są bardziej nastawione na koszty niż inne, koncentrując się na utrzymaniu struktury kosztów na minimalnym poziomie. Na przykład, tanie linie lotnicze utrzymują niskie ceny, aby przyciągnąć więcej klientów i zwiększyć liczbę rezerwacji.

Minimalizacja kosztów jest tym, do czego dąży większość firm, aby być rentownymi. Jednak nie dotyczy to wszystkich przedsiębiorstw.

Istnieją również takie, które mniej przejmują się utrzymaniem niskiej struktury kosztów, skupiając się zamiast tego na tworzeniu wartości. Typowym przykładem są luksusowe hotele z bogatym wyposażeniem i spersonalizowanymi usługami. Ich grupa docelowa może być ograniczona, ale jednocześnie bardziej skłonna do dodatkowych wydatków.

Czy jesteś w trakcie tworzenia własnego biznesu i myślisz o użyciu płótna modelu biznesowego na początek?

Przejdźmy przez płótno modelu biznesowego, aby nauczyć się podstaw, skupiając się na części biznesplanu dotyczącej struktury kosztów.

Czym jest kanwa modelu biznesowego?

Model biznesowy jest w zasadzie planem Twojej firmy. Przedstawia on w zarysie Twoje działania, Twoich klientów lub to, jaka jest Twoja struktura kosztów wraz ze wszystkimi innymi działaniami strategicznymi.

Kanwa modelu biznesowego była propozycją konsultanta i przedsiębiorcy Alexandra Osterwaldera i jest jedną z najczęściej stosowanych kanw do opracowywania nowych modeli biznesowych.

Jakie są elementy składowe płótna modelu biznesowego?

Kanwa modelu biznesowego składa się z dziewięciu głównych elementów:

  • Kluczowi partnerzy: Są to strategiczne sojusze, które Twoja firma tworzy razem z innymi przedsiębiorstwami lub osobami fizycznymi.
  • Kluczowe działania: Zasadnicze działania związane z funkcjonowaniem Twojej firmy.
  • Kluczowezasoby: Aktywa, których Twoja firma potrzebuje do prowadzenia działalności i realizacji propozycji wartości.
  • Propozycja wartości: To cel istnienia Twojej firmy w zaspokajaniu potrzeb klienta.
  • Relacje z klientami: Jak Twoja firma będzie wchodzić w interakcje z klientami i jaki rodzaj usług będzie im świadczyć.
  • Kanały: Różne drogi, za pomocą których Twoja firma będzie dostarczać klientom swoje produkty, usługi lub propozycję wartości.
  • Segmenty klientów: Twoi klienci podzieleni na różne grupy lub segmenty.
  • Struktura kosztów: Ilość pieniędzy, jaką Twoja firma wydaje na działalność, główne koszty i jak bardzo kierujesz się kosztami.
  • Strumienie przychodów: Źródła Twoich przepływów pieniężnych.
Źródło: Aleksander Cowan

Czym jest struktura kosztów w kanwie modelu biznesowego?

Przedsiębiorstwa wydają zasoby, aby tworzyć wartość. Dlatego struktura kosztów wyszczególnia, w jaki sposób firma wydaje te zasoby we wszystkich komponentach swojego modelu biznesowego.

Zazwyczaj mogą to być koszty zmienne lub stałe.

Atrybuty struktury kosztów

Koszty stałe: Są to koszty, które firma musi ponosić co miesiąc, które nie zmieniają się w zależności od wyprodukowanych towarów i usług lub sprzedaży towarów. Koszty te są pośrednie i w pewnym sensie nie do uniknięcia. Niektóre typowe koszty stałe to czynsz i pensje.

Koszty zmienne: Natomiast koszty zmienne to wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, które zmieniają się w zależności od intensywności jej prowadzenia. Na przykład podczas wysokiej produkcji i zwiększonej sprzedaży koszty zmienne rosną, ponieważ jest większe zapotrzebowanie na surowce.

Korzyści skali: W miarę wzrostu firm, mogą one mieć dodatkowe korzyści kosztowe. Na przykład duże firmy mogą uzyskać lepsze ceny przy zakupach hurtowych w porównaniu z mniejszymi. Wraz ze wzrostem produkcji spada średni koszt jednostkowy.

Korzyści zakresu: Przy większym zakresie działalności koszty mogą ulec dalszej redukcji. W szczególności większe organizacje mogą jednocześnie wspierać kilka towarów i usług za pomocą tych samych kanałów marketingowych lub dystrybucyjnych.

Wnioski

Mając lepsze pojęcie o tym, co obejmuje model biznesowy, powinieneś być w lepszej sytuacji przy tworzeniu własnego biznesplanu. Przede wszystkim otrzymałeś kluczowe informacje dotyczące struktury kosztów w modelu biznesowym.

Z tą wiedzą, możesz mieć dobre zrozumienie istniejących typów struktury kosztów i jak możesz grać wokół różnych atrybutów struktury kosztów, aby zmniejszyć koszty i zwiększyć rentowność.

Chcesz zostać przedsiębiorcą i nauczyć się korzystać z modelu biznesowego canvas?

Projekt EYES będzie kształcił kolejnych europejskich przedsiębiorców społecznych w oparciu o model EntreComp. Ponadto nauczy, jak zastosować model biznesowy canvas, aby stworzyć biznes społeczny wspierający SDGs.

Bądźcie na bieżąco!